1. Bekendmakingen Dijkenwaard
  2. GEMEENTEBLADOntwerp verkeersbesluit voor het plaatsen van 285 laadpalen te Gemeente Dijk en Waard

Dijk en Waard | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Dijk en Waard. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Dijk en Waard valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADOntwerp verkeersbesluit voor het plaatsen van 285 laadpalen te Gemeente Dijk en Waard

231225Datum: 18 november 2022Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard is op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders heeft de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd middels de vastgestelde Mandaatregeling Dijk en Waard.Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.DoelstellingUit het oogpunt van het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden is het gewenst om op de locaties zoals in de bijlage aangegeven telkens twee parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaats ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen. Dit gebeurt middels bord (E4) met een onderbord.Met het bovenstaande wordt beoogd deze parkeerplaatsen uitsluitend toe te wijzen voor gebruik door (elektrische) voertuigen die aan het opladen zijn.MotiveringDe overheid en de samenleving zijn verantwoordelijk voor het realiseren van de klimaatdoelen en het halen van de normen voor luchtkwaliteit. Elektrisch vervoer kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Daarom is het kabinetsbeleid erop gericht dat alle nieuw verkochte auto’s in 2030 uitstootvrij zijn. Dit is ook waarom decentrale overheden de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in elektrisch vervoer en de uitrol van laadinfrastructuur. De verwachting is dat er in 2030 in Nederland bijna 2 miljoen elektrische voertuigen zijn. Om aan de laadvraag van al deze voertuigen te voldoen, zijn naar verwachting 1,7 miljoen private en (semi)publieke laadpunten nodig. Met het klimaatakkoord dat overheden en diverse marktpartijen in 2019 sloten, is afgesproken dat zij er samen zorg voor dragen dat er voldoende laadpunten voor het groeiend aantal elektrische voertuigen zijn. De afgelopen jaren is er een groeiende vraag naar nieuwe laadpunten geweest. Om de laadvraag te faciliteren en een toekomstbestendig laadnetwerk neer te zetten, moeten we tot een brede mix van laadoplossingen komen, die efficiënt en snel geplaatst worden. Het laadnetwerk moet het elektrisch rijden toegankelijk en aantrekkelijk maken, optimaal bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en piekbelasting van het elektriciteitsnet voorkomen. Om dit te bereiken is het van belang dat overheden betrokken zijn en waar nodig richting geven en kaders stellen. Tegelijkertijd moet deze regie een vrije markt niet in de weg zitten. Nationale Agenda LaadinfrastructuurDe Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is een integraal onderdeel van het Klimaatakkoord en omvat een breed gedragen meerjarige beleidsagenda met de ambities en acties voor laadinfrastructuur in Nederland.Voor het realiseren van de laadinfrastructuur is in het kader van de NAL een regionale aanpak overeengekomen. Er zijn zes samenwerkingsregio’s gevormd waarvan de NAL-regio Noordwest (regio MRA-E) er een is. Op dit moment is het tempo onvoldoende en is een versnelling nodig om de verwachte ontwikkeling van het aantal elektrische auto’s te kunnen faciliteren. Om de groei van het elektrisch rijden bij te houden, moeten er in de drie provincies vanaf 2021 elk jaar ongeveer 900 publieke laadpunten méér worden geplaatst dan het jaar ervoor, zo is de verwachting. Dit betekent dat er ‘tempo’ gemaakt moet worden.Om deze reden heeft de gemeente Dijk en Waard besloten een laadvisie en een beleidsregel vast te stellen. Voor de periode t/m 2027 zijn voor ruim 280 nieuwe laadpalen op basis van uitgebreide data locaties bepaald. Voor deze locaties wordt nu in één keer een ontwerp verkeersbesluit ter inzage gelegd, zodat inwoners hun zienswijze kunnen inbrengen.BelangenafwegingHet reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen legt een belasting op het parkeerareaal. Daarom is bij de locatiekeuze zoveel als mogelijk rekening gehouden met de parkeerdruk op de betreffende locaties.Bij een laadpaal kunnen gelijktijdig twee elektrische auto’s worden opgeladen, daarom worden in het verkeersbesluit bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd als uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s.Wanneer eenmaal een laadpaal wordt geplaatst zal de gemeente voor die locatie nogmaals een afweging maken om direct twee vakken in te richten voor het opladen van elektrische auto’s of dat, vanwege de parkeerdruk, eerst wordt volstaan met een enkel vak. In dat laatste geval zal later bij toenemende laadbehoefte alsnog een tweede vak worden ingericht.Het zal niet eenvoudig zijn om een voorgestelde locatie te wijzigen aangezien naast de parkeerdruk ook rekening moet worden gehouden met bomen, andere beplanting en de ligging van de kabels voor laagspanning.OverlegOvereenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.In artikel 24 van het BABW is bepaald dat verkeersbesluiten pas worden genomen na overleg met de korpschef van de Nationale Politie. Namens de korpschef is deze bevoegdheid gemandateerd aan de verkeersadviseur(s) van de betreffende eenheid. Met de verkeersadviseur(s) van de eenheid Noord-Holland is afgesproken dat verkeersbesluiten over het toewijzen van een gehandicaptenparkeerplaats en een oplaadpunt voor elektrische voertuigen niet ingebracht hoeven te worden voor overleg. Er van uitgaande dat de wegbeheerder de aanvragen volgens de daarvoor geldende regels controleert en afhandelt en daarvoor de meest geschikte locatie bepaalt en de juiste bebording plaatst conform de wettelijke vereisten, gaat de verkeersadviseur op voorhand akkoord met het besluit.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om op de locaties die genoemd worden in de bijlage steeds twee parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen.Een digitale kaart met daarop alle locaties is te vinden op de website:https://www.dijkenwaard.nl/parkeren-en-verkeer/oplaadpunten-elektrische-autosBebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:Bijlage 1, hoofdstuk E Parkeren en StilstaanBordnummerE4 ParkeerplaatsOB504 OmschrijvingDubbele pijlverwijzing naar twee parkeerplaatsen.Dijk en Waard, 18 november 2022Burgemeester en wethouders van Dijk en Waard,namens deze,F.J. WildenburgSenior beheerder ruimte,Gemeente Dijk en WaardMEDEDELINGENWilt u het besluit inzien?Het besluit ligt tot en met 31 december 2022 ter inzage. U kunt het besluit inzien zowel op de informatiebalie van het Gemeentehuis Dijk en Waard, Parelhof 1, te Heerhugowaard als in de Binding, Bosgroet 2 te Zuid-Scharwoude.Het Gemeentehuis is dagelijks open op van 8:00 tot 17:00 uur en op vrijdag van 8:00 tot 20.00 uur. De Binding is dagelijks open op van 8:30 tot 17:00 uur en donderdag van 8:30 tot 20:00 uur.Welke stukken liggen ter inzage?-Het ontwerp verkeersbesluit-Bijlage met een overzicht van alle voorgenomen locatiesEen digitale kaart met daarop alle locaties is te vinden op de website:https://www.dijkenwaard.nl/parkeren-en-verkeer/oplaadpunten-elektrische-autosWilt u uw mening geven?Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 31 december 2022. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail, mondeling of via de digitale kaart worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 072-5755555. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Er wordt voor een locatie pas een definitief verkeersbesluit genomen als een aanvraag is gedaan om die betreffende laadpaal te plaatsen.Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)Wanneer er locaties zijn waarvoor geen aanvraag tot plaatsing van een laadpaal wordt ingediend dan zal daarvoor (twee)jaarlijks terugkerend een nieuw ontwerp verkeersbesluit worden genomen en is het opnieuw mogelijk om een zienswijze in te dienen.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Dijk en WaardStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Dijk en Waard inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Dijk en Waard.

Meer Bekendmakingen